Uppvärmning

25 april, 2011 at 14:12 ("Seriösa Inlägg")

Jag anser som säkert många andra att uppvärmningen av hästen är väldigt viktig. Jag tror att ni har någorlunda koll på hur jag värmer upp mina hästar inför ett ridpass.

Skrittar numera fram i minst 20 minuter. Ofta på hårt underlag för variationens skull. Under den del av framskrittningen så jobbar jag även hästen. Ställer och böjer, flyttar för skänkeln i olika rörelser.
När jag skrittat  20 minuter så börjar jag jogga med fokus på att hästen ska vara avslappnad. Efter ett litet tag (5-10 min) så fattar jag galopp och rullar några varv i galopp i lätt sits, även här ska hästen vara avslappnad. Efter det börjar jag sjävla huvudmomentet i ridpasset, det varierar ju beroende på vad jag ska göra.

Hur värmer ni upp era hästar?

3 kommentarer

  1. amanda said,

    jag börjar med att skritta på lång tygel 2-3minuter.. sen börjar jag arbeta hästen i skritt ca 10 min.. först i låg form och sen plockar jag upp den i lite högre form och böjer igenom och flyttar för skänkeln och lite sånt. sedan börjar jag trava i ganska låg form och gör samma jobb som i skritten och sedan i lite högre form.. sedan gör jag samma i galoppen först lite lägre form och sen lite högre form..

  2. Wilma said,

    Ungefär så, fast inte alltid på hårt underlag 🙂 Du som har haft blogg.se, vet du hur man ändrar färgen på rubriken till inläggen? Svara jättegärna i ett inlägg då jag har svårt att komma ihåg vilket inlägg jag kommenterade ;p

  3. emma said,

    Skrittar fram ca 15 minuter jobbar då även med bakdelsvändningar slutor öppnor och ställer igenom, sen tar jag lite trav högst 2 minuter sen galopperar jag då min häst är väldigt laddad så fungerar hon bäst på det 🙂 om jag travar för länge börjar hon bara kicka så jag galopperar lätt och så lugnt jag kan i båda varven sen bryter jag av till trav igen och börjar jobba 🙂

Lämna en kommentar